Zadania realizowane w ramach Szkolnego Klubu Wolontariatu: Zadanie 1. Wychowawcy klas w miesiącu marcu przeprowadzili na godzinie wychowawczej, pogadanki nt.: Co to jest wolontariat?, Kto może być wolontariuszem?, W jaki sposób można pomagać?, Jakie korzyści są z pomagania?. Zadanie to nauczyciele realizowali wg własnego pomysłu, niektórzy wykorzystali na swoich zajęciach gotowy scenariusz https://fraubuda.wordpress.com/2017/03/09/krotki-film-na-godzinie- wychowawczej-czyli-tym-razem-o-pomocy/. W każdej z klas nauczyciele wychowawcy dokonali zapisu w dzienniku nt. przeprowadzonej lekcji.
![]() |
Zadanie 2.
Promocja idei wolontariatu na terenie szkoły – zorganizowanie apelu, przedstawienia teatralnego, wykonanie plakatu. W każdej klasie przeprowadzono zajęcia dotyczące tematyki wolontariatu – „Co to jest wolontariat?”. Efektem końcowym spotkań było m. in. przygotowanie plakatów. W celu propagowania idei wolontariatu na holu głównym oraz z przy wejściu do szkoły przygotowano wystawę prac wykonanych przez uczniów.
![]() |
Zadanie 3.
Przygotowanie i przeprowadzenie akcji charytatywnej w środowisku lokalnym, w dowolnej formie i na wybrany cel. Na terenie szkoły było przeprowadzono wiele akcji charytatywnych: a) na rzecz Łódzkiego Hospicjum dla Dzieci
b) na rzecz chorych potrzebujących pomocy
Na terenie szkoły zorganizowano kiermasz oraz zbiórka pieniędzy dla p. Bożeny K. – wychowawcy z Domu Dziecka. Fundusze były niezbędne na zakup nierefundowanego lekarstwa. ![]() c) na rzecz Zgierskiego Schroniska dla Zwierząt
W miesiącu listopadzie, grudniu i kwietniu uczniowie klas Va, VIb, VIc (w każdym tygodniu inna klasa miała dyżur) na przerwach sprzedawali, przygotowane przez siebie lub swoich opiekunów, zdrowe przekąski. Zebrano 800 zł. Pieniądze zostały przekazane do zgierskiego schroniska na zakup karmy i leczenie zwierząt. Obyła się również zbiórka karmy dla zwierząt ze zgierskiego schroniska. Uczniowie klas VI b – 5 uczniów, VIc – 6 uczniów w sobotę jeździli do zgierskiego schroniska dla zwierząt, aby wyprowadzać psy na spacer po pobliskim lesie.
![]() d) na rzecz Fundacji Centrum Dialogu Kostiuchnówka
W grudniu zbierano na terenie szkoły artykuły żywnościowe w ramach Świątecznej Paczki dla Wołynia. e) na rzecz Towarzystwa Pomocy im. Św. Brata Alberta w Łodzi Włączyliśmy się również w okresie zimowym w zbiórkę odzieży i artykułów spożywczych dla Towarzystwa Pomocy im. Św. Brata Alberta w Łodzi. f) na rzecz Caritas W ramach akcji Caritas uczniowie wraz z nauczycielami w okresie przedświątecznym w sklepie Biedronka włączyli się w zbiórkę artykułów spożywczych dla osób potrzebujących. Na terenie szkoły odbyła się również sprzedaż świec i artykułów świątecznych, z których dochód przeznaczono na akcje Caritas. ![]() ![]() g) na rzecz Stowarzyszenia Sursum Corda
Odbyła się również sprzedaż kart świątecznych, z których dochód przeznaczony był dla Stowarzyszenia Sursum Corda, która realizuje działania, uczące samodzielności, „dają wędkę, a nie rybę” ![]() ![]() h) na rzecz Fundacji Dla Ludzi Potrzebujących Pomocy GNIAZDO
50 uczniów pod opieką nauczycielek religii przygotowało przedstawienie bożonarodzeniowe dla Fundacji Dla Ludzi Potrzebujących Pomocy GNIAZDO i Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w Łodzi. ![]() |
Zadanie 4.
Przeprowadzenie Dnia Wolontariusza w szkole, według własnego pomysłu – wyróżnienie uczniów najbardziej zaangażowanych w wolontariat. Z okazji Dnia Wolontariusza w naszej szkole zrealizowano dwa zadania:
a) Gazetka ścienna o tematyce wolontaryjnej Z okazji Dnia Wolontariusza, jak co roku, przygotowano gazetkę ścienną. Zamieszczono na niej podstawowe informacje nt. wolontariatu. Przypominano o wszystkich akcjach, w których szkoła od trzech lat brała udział, w tym o w współpracy z instytucjami: Łódzkim Hospicjum dla Dzieci w Łodzi, Stowarzyszeniem Hospicjum Jana Pawła II w Zgierzu, Caritas, Schronisku dla Zwierząt w Zgierzu. Dyplomy dla zaangażowanych w pracę wolontariuszy są rozdawane na zakończenie roku szkolnego. b) Odbyło się spotkanie z przedstawicielami Łódzkiego Hospicjum dla Dzieci w Łodzi: Na spotkaniu omówione były bieżące działania hospicjum. Uczniowie uzyskali też informacje, w jaki sposób mogą wolontaryjnie wspomagać podopiecznych objętych opieką hospicyjną. Jednocześnie odbyła się prezentacja sprzętu podtrzymującego życie. Panie pielęgniarki z Łódzkiego Hospicjum przedstawiły sposób jego pracy i opowiedziały do czego służy. ![]() |
Zadanie 5.
Zaangażowanie szkoły i uczniów w akcję charytatywną o zasięgu ogólnopolskim. Uczniowie naszej szkoły brali udział w następujących akcjach charytatywnych:
a) Pola Nadziei – dla Stowarzyszenia Hospicjum Jana Pawła II w Zgierzu: Uczniowie naszej szkoły w tym roku szkolnym po raz trzeci, wzięli udział w akcji Pola Nadziei. Akcja ma na celu propagowanie idei hospicyjnej. Składa się z dwóch części. Jesienią uczniowie przynoszą do szkoły cebulki żonkili. Są one sadzone przez uczniów pod opieką wychowawcy lub nauczyciela przyrody, na skwerku, przed szkołą. Wiosną, gdy rozkwitają mają przypominać nam o nadziei i niesieniu pomocy. Akcja Pola Nadziei na terenie Zgierza w tym roku odbyła się 22 kwietnia – 16 uczniów razem z trzema nauczycielkami, w zimny poranek wyszło, aby zbierać datki na budowę Hospicjum dla osób Dorosłych w Zgierzu. W tym roku zebraliśmy 1042 zł.
b) Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy:
![]() Obie akcje wspomagają bardzo potrzebujących. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w powyższych zadaniach. Uczą się pozytywnych zachowań, wolą po mimo zimna, brać udział w tak szlachetnych akcjach. Akcje te z pewnością będą kontynuowane w następnych latach. |
Zadanie 6.
Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu na przygotowanie opowiadań/wierszy na temat: „Pomaganie jest fajne!”. Zasady konkursu, z dostosowaniem do grup wiekowych, opracowują szkoły uczestniczące w konkursie. POMOC LUDZIOM Na świecie jest tyle potrzebujących ludzi Oni myślą o swych rodzinach, Przykładem organizacji jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy Chorym dzieciom pomagają oni Jerzy Owsiak jest założycielem, Pory roku ich nie obchodzą, Dzieci zdrowe się stają Chociaż już koniec Uczniowie wykazali zainteresowanie konkursem. Została nagrodzona praca Zuzanny K. kl. VI c, dwie otrzymały wyróżnienie. ![]() Zadanie 7 Temat empatii oraz postaw altruistycznych jest stale obecny podczas różnorodnych zajęć przedmiotowych (np. podczas lekcji etyki, religii, przyrody czy j. polskiego), jak również na godzinach wychowawczych. W bieżącym roku szkolnym położyliśmy szczególny nacisk na temat ubóstwa, empatii i postaw altruistycznych w rozmowach wychowawczych z uczniami oraz podczas zajęć terapeutycznych rozwijających kompetencje społeczne. Dodatkowo, podczas godzin wychowawczych, wychowawcy w rozmowach z uczniami zwracali szczególną uwagę na rolę wolontariatu i chęć pomagania.
Zadanie 8 1. Zajęcia w bibliotece szkolnej. 2. „Taneczne przerwy” od roku 2011 w naszej szkole są prowadzone taneczne przerwy. Chętne uczennice przygotowują układy choreograficzne przy ulubionej muzyce.
3. Akcja „Sportowcy sportowcom” polega na pomocy koleżeńskiej w nauce. Uczniowie, którzy nie mają trudności edycyjnych na przerwach lub po lekcjach zostają w świetlicy szkolnej, bibliotece i pomagają przygotować się do zajęć rówieśnikom lub odrobić prace domowe. Zadanie 9 W maju przeprowadzono ankietę pt. „Czy warto pomagać?” |